فرانسوا اولاند كيست؟
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

 

"فرانسوا اولاند"، پيروز انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه خودش بيشتر ترجيح مي‌دهد كه با لقب "آقاي عادي" شاخته شود، اين در حالي است كه تا به حال به او لقب‌هاي بسياري مانند "آقاي آشتي دهنده"، "آقاي مصالحه"،‌ و "آقاي مارشمالو" (يك شيريني نرم) نسبت داده شده است.

 به نقل از شبكه خبري "سي.بي.سي نيوز"، فرانسوا اولاند موفق شد در انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه نيكولا ساركوزي، رئيس‌جمهور فعلي اين كشور را شكست دهد.

تحليلگران سياسي اولاند را يك "لاك‌پشت مهربان" مي‌دانند كه در فضاي سياسي از يك "خرگوش بيش‌فعال" جلو زده است!

اولاند نزديك به 30 سال است كه فعاليت سياسي دارد و پيشتر به عنوان يكي از افراد پرانرژي پشت صحنه و "كارراه انداز" احزاب، فعاليت‌هايي داشته است. با اين وجود تا به حال بالاترين سمت سياسي او دبيركلي حزب سوسياليست است.

وي در زمان رياست‌جمهوري فرانسوا ميتران،‌ مشاور او بود و همچنين در مجلس ملي فرانسه عضويت داشته است. از ديگر سمت‌هاي او مي‌توان به شهرداري "تول" در فاصله سال هاي 2001 تا 2008 اشاره كرد، وي هرگز سمت مديريت يك سازمان بزرگ مانند وزارتخانه را عهده‌دار نبوده است.

اولاند هم‌اكنون 57 سال دارد و از دهه 20 زندگي خود فعاليت سياسي مي‌كند، پنج سال پيش او تلاش كرد تا نماينده حزبش در انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه شود اما توسط شريك زندگي‌اش "سگولن رويال" شكست خورد و سپس رويال در انتخابات رياست‌جمهوري در مقابل ساركوزي متحمل شكست شد.

يك سال پيش وي به سختي تصور مي‌كرد كه مي‌تواند در انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه شركت و آراي مردم اين كشور را جلب كند، اما پس از اينكه "دومينيك استراوس -كان"، رئيس سابق صندوق جهاني پول با يكسري رسوايي‌هاي جنسي مواجه و از ميدان به كنار رفت، اولاند ناگهان پيشتاز حزب خود شد.

برخي ويژگي‌ها بارز رئيس‌جمهوري جديد فرانسه:

1. شباهت با "ميتران"

به گفته بسياري رفتار اولاند شبيه به "فرانسوا ميتران"، رئيس‌جمهوري سابق فرانسه و سنگر سوسياليست‌هاي اروپا در دهه 1980 است. به گفته آن‌ها اولاند شبيه او صحبت مي‌كند، قدم مي‌زند و داراي ژست‌هاي اوست.

ميتران در دهه 80 و اوايل دهه 90 ميلادي رئيس‌جمهور فرانسه بود يعني زماني كه موج "تاچريسم" و "ريگانيسم" در اوج خود بود. برخي نيز حتي پا را فراتر نهاده و گفته‌اند اولاند براي اينكه بيشتر شبيه ميتران شود، تمرين مي‌كرده است.

رئيس‌جمهور جديد فرانسه در سن 19 سالگي به عنوان داوطلب حزب سوسياليست به تبليغ براي حزب خود در انتخابات رياست جمهوري 1974 پرداخت و در سال 1981 مشاوره ويژه ميتران شد.

2. دارا بودن القاب بسيار

زماني كه اولاند به مدت 11 سال دبير اجرايي حزب سوسياليست بود به عنوان فردي كه از پشت صحنه هدايت امور را در دست داشت، مشهور شد. در آن‌ روزها وي لقب‌هايي مانند "آقاي آشتي‌دهنده"،‌ "آقاي مصالحه"، "مرد تلفيق" را كسب كرد. يكي از دلايل اين لقب‌ها اين بود كه او مواضع احزاب مخالف يكديگر را خلاصه مي‌كرد و به آن‌ها مي‌گفت كه در يك موضع قرار دارند.

وي همچنين به خاطر استفاده از يك اسكوتر سه چرخ براي رسيدن به دفتر حزب سوسياليست از سوي رقبايش لقب "پسر پيتزا رسان" لقب گرفت.

يكي ديگر از القاب او آقاي "مارشمالو" (شيريني نرم) است و پس از اينكه 30 پوند وزن خود را كم كرد و يك عينك ظريف بر چشمان خود گذاشت از سوي يك خبرنگار لقب "آقاي نايس" را دريافت كرد.

3. دارا بودن يك زندگي رمانتيك معروف

اولاند در زمان دانشجويي با "سگولن رويال" كه يك فعال سياسي و طرفدار حزب سوسياليست و مشاور ميتران بود، آشنا شد. اولاند و رويال هرگز با يكديگر ازدواج نكردند اما به مدت 30 سال با يكديگر زندگي كردند و چهار فرزند دارند.

اولاند در سال 2007 از كانديداتوري رويال حمايت كرد، اين در حالي بود كه در انتخابات درون حزبي از وي شكست سختي خورده بود.

اولاند و رويال به محض پايان انتخابات از يكديگر جدا شدند و پس از آن اولاند با يك خبرنگار فرانسوي به نام "والري تريروله" آشنا شد.

اولاند و تريروله كه يك خبرنگار و نويسنده مباحث سياسي است، همچنان با يكديگر زندگي مي‌كنند و اولاند او را "عشق زندگي‌اش" ناميده است.

4. اولاند طرفدار كاپيتاليسم انگليسي- آمريكايي نيست

در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي، تحليلگران سياسي او را يك كانديداي "چپ ميانه مصالحه‌گر" ناميده‌اند كه شبيه توني بلر، نخست‌وزير اسبق انگليس نيست.

وي در سخنراني خود به سمت چپ گرايش داشت و در يكي از اين سخنراني‌هايش گفت، "مخالف من جهان اقتصاد است" و ملت‌ها نبايد برده‌ بازارهاي مالي شوند. وي چندين بار اين اظهارات را تكرار كرده است.

مجله اكونوميست انگليس ايده‌هاي اولاند را خطرناك توصيف كرد.

روزنامه "فايننشال تايمز" از ديگر سو نوشت: اولاند در سخنراني‌هاي خود چپ‌گرا است اما در واقع به سمت راست نيز گرايش دارد.

اولاند به روزنامه "نيويورك تايمز" گفته كه منتقد كاپيتاليسم جهاني به سبك آمريكايي است.

5 . اولاند و دوران كودكي متلاطم

فرانسوا اولاند داراي يك پدر پزشك و ديكتاتور بوده كه فعاليت‌هاي سياسي داشته و در انتخابات محلي نيز با گرايش راست‌گرايي شركت كرده است.

پدر اولاند به خاطر طرز تفكرش و واكنش جامعه اطرافش در مقطعي از زندگي ناچار شد به ناگهان از محل زندگي‌اش مهاجرت كند. در مقايسه مادر او يك فعال اجتماعي صبور و مقدس مآب بود كه در سال 2008 در انتخابات مجلس ملي فرانسه به عنوان يك كانديداي سوسياليست شركت كرد يعني يك سال پيش از آنكه فوت كند. البته تاثيرات پدر اولاند بر او بيشتر از مادرش بوده و او مانند پدرش از رويارويي و تقابل دوري مي‌كند و تمايل به مصالحه دارد.

 


May 7th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی